Els pigments els podem classificar segons la seva procedència:
- Orgànica (natural o artificial)
- Inorgànica (natural o artificial)
Així, per exemple, trobem dins la classificació orgànic-natural-animal, el múrex (estret d'un molusc amb el que obtenim un to violeta), la cotxinilla i el kermes. De procedència vegetal trobem la laca de granza, l'indigo, la rúbia (arrels a partir de les quals obtenim el vermell), la sang de dragó, el safrà, i la gomaguta (s'obté un to groc amarronat, fet servir a la pintura a l'oli, i que s'extreu del fruit d'un arbre anomenat Gamboge)
Els artificials inorgànics: el blanc de plom, el verdignis (blau aturquesat molt utilitzat a les pintures dels segle XV-XVI), i el groc de crom (pigment de to ataronjat, derivat del crom)
MATERIALS I PROCEDIMENTS
Els aglutinants, que serveixen per enganxar el pigment al suport, protegir el pigment i donar qualitat visual a la pintura (brillantor), els podem classificar segons els tipus:
- Aquosos:
- Solubles: gomes (aràbiga, de cirerer i tragacàn), coles (cola de conill, gelatina, cola d'ossos d'animals vells=cola forta)
- Emulsius: casseïna o "cola freda", ou, polímers (pintura plàstica).
- Grassos:
- Oli (de llinosa, de nous, d'opidera), cera (d'abella), resina...etc.
PRÀCTICA: L'AQUAREL·LA
-Barregem el pigment amb aigua, i li afegim una cullarada d'aglutinant, en aquest cas, goma aràbiga.
Observacions:
- La correcta proporció d'aigua/pigment/goma aràbiga és de màxima importància si volem que la pintura s'adhereixi adequadament al paper, i que aquest, amb un excés d'aigua, no es deformi.
- Quan més espessa és la solució, més intensitat tenen els colors, i al contrari.
- Rapidesa en el procés d'assecament de la pintura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario